Uw bewijs van verzekering

Gaat u op reis buiten Nederland en heeft u medische zorg nodig? Dan vraagt de zorgverlener naar een verzekeringsbewijs. In veel landen geldt uw zorgpas met daarop uw EHIC als verzekeringsbewijs.

Neem bij spoedeisende zorg contact op met Eurocross

Met het juiste verzekeringsbewijs wordt u snel geholpen bij een zorgverlener. Neem bij spoedeisende zorg in het buitenland altijd contact op met alarmcentrale Eurocross Assistance. Zij sturen het juiste verzekeringsbewijs naar de zorgverlener. Ook bieden zij advies en ondersteuning bij bezoek aan een arts of ziekenhuis.

Brexit Verenigd Koninkrijk 

Het Verenigd Koninkrijk (en Gibraltar hoort hier ook bij) heeft een verdrag gesloten met de Europese Unie (EU) voor de vergoeding van zorgkosten. Dit betekent dat u: 

  • bij spoedeisende zorg in het Verenigd Koninkrijk gebruik kunt blijven maken van de EHIC kaart op de achterkant van uw zorgpas en 
  • nog steeds toestemming bij ons kunt vragen voor niet-spoedeisende zorg in het Verenigd Koninkrijk met een S2-formulier.  

Deze afspraken gelden ook in 2023. Verandert de wet- en regelgeving? Dan laten wij het u natuurlijk meteen weten. Houd voor de laatste informatie onze website in de gaten. Meer informatie hierover leest u op de website van de Rijksoverheid.  

Controleer welk bewijs u nodig heeft

Welke bewijs u nodig heeft kan per land verschillen. Wilt u weten welk verzekeringsbewijs nodig is? Kies hieronder het land waar u naartoe reist. Wij leggen u uit welk bewijs u nodig heeft.

In dit land heeft u het 111-formulier nodig. Hiermee bewijst u dat u verzekerd bent als u onverwacht medische zorg nodig heeft.

Bel met alarmcentrale Eurocross Assistance bij spoedeisende zorg in het buitenland. Eurocross Assistance vertelt u welk verzekeringsbewijs de zorgverlener accepteert. Als het nodig is sturen zij het 111-formulier rechtstreeks naar het ziekenhuis.
In dit land heeft u alleen uw zorgpas met EHIC (European Health Insurance Card) nodig. Op uw zorgpas vindt u het telefoonnummer van alarmcentrale Eurocross Assistance.

Neem bij spoedeisende zorg contact op met Eurocross Assistance. Zij helpen u met het juiste verzekeringsbewijs.
In dit land heeft u alleen uw zorgpas nodig. Op uw zorgpas vindt u het telefoonnummer van alarmcentrale Eurocross Assistance.

Neem bij spoedeisende zorg contact op met Eurocross Assistance. Zij helpen u met het juiste verzekeringsbewijs.

Neem bij spoedeisende zorg altijd contact op met alarmcentrale Eurocross Assistance. Zij helpen u met het juiste verzekeringsbewijs.

Voor uw visum heeft u een Engelstalige verzekeringsverklaring nodig. Neem deze samen met uw zorgpas mee op reis.

Vraag de Engelstalige verzekeringsverklaring aan bij onze klantenservice: 033 422 81 88. Dat kan maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 uur en 17.30 uur. Houd dan de volgende gegevens bij de hand:

  • uw relatienummer
  • de datum van uw vertrek
  • de datum van thuiskomst
  • het land waar u naartoe gaat
  • bij studie: naam en plaats van de universiteit
  • bij zaken op uitnodiging: de verblijfsperiode zoals vermeld op uw uitnodiging

Houd er rekening mee dat u de zorgkosten die u in dit land maakt, eerst zelf moet voorschieten. U kunt de kosten later declareren. Wat en hoeveel u vergoed krijgt, hangt af van de verzekering die u heeft.

In Nederland heeft u alleen uw zorgpas nodig om te laten zien dat u verzekerd bent.

Gaat u naar uw zorgverlener? Dan wil hij graag weten hoe u verzekerd bent. Een zorgpas kan hier handig bij zijn.

In dit land heeft u alleen uw zorgpas nodig. Op uw zorgpas vindt u het telefoonnummer van alarmcentrale Eurocross Assistance.

Neem bij spoedeisende zorg contact op met Eurocross Assistance. Zij helpen u met het juiste verzekeringsbewijs.

Gaat u korter dan 90 dagen naar dit land? Neem dan uw zorgpas mee. Gaat u langer dan 90 dagen? Dan moet u een visum aanvragen. Hiervoor heeft u een Engelstalige verzekeringsverklaring nodig. Neem deze samen met uw zorgpas mee op reis. Het kan ook zijn dat u een Zuid-Afrikaanse zorgverzekering moet afsluiten. Informeer hiervoor bij de Zuid-Afrikaanse ambassade.

U vraagt de Engelstalige verzekeringsverklaring aan bij onze klantenservice: 033 422 81 88. Dat kan maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 uur en 17.30 uur. Houd dan de volgende gegevens bij de hand:

  • uw relatienummer
  • de datum van uw vertrek
  • de datum van thuiskomst
  • het land waar u naartoe gaat
  • bij studie: naam en plaats van de universiteit

Houd er rekening mee dat u de zorgkosten die u in dit land maakt, eerst zelf moet voorschieten. U kunt de kosten later declareren. Wat en hoeveel u vergoed krijgt, hangt af van de verzekering die u heeft.


Ook interessant