We testen onze ideeën

We bruisen vaak van de nieuwe ideeën. Want we willen ons graag blijven verbeteren. Maar passen onze ideeën wel bij uw wensen? Vaak testen wij onze ideeën eerst bij klanten. Dit doen we via een onderzoeksbureau en ook zelf via een brief of e-mail. Lees er meer over.

Wat vindt u van de manier waarop wij u informeren?

We zijn een nieuwe schrijfstijl aan het bedenken. Met de nieuwe schrijfstijl willen we informatie duidelijker en vriendelijker overbrengen. We legden klanten 2 soorten brieven voor. En vroegen welke woorden en zinnen ze prettig vinden. Ook vroegen we hen naar de toon van de brieven. En de manier waarop men het liefst aangesproken wordt.

Uitslag: wel een nieuwe schrijfstijl, maar geen je/jij
Meer dan 500 klanten deden mee aan het onderzoek. Klanten vinden de nieuwe manier van schrijven vriendelijker en persoonlijker. Dit zit vooral in de beschrijving vanuit De christelijke zorgverzekeraar, wat wij doen en regelen voor de klant. En het gebruik van meer warme, hartelijke zinnen. De overgang van u naar jij roept weerstand op. Daarom besloten we om de manier van schrijven wel aan te passen. Maar klanten met 'u' te blijven aanspreken. 

Onderzoek: via onderzoeksbureau, e-mailnieuwsbrief en post
Periode: november 2020

Wordt u liever aangesproken met je/jij of u?

Vroeger waren onze brieven heel formeel. Ze stonden vol moeilijke woorden en lange zinnen. Het zorgde voor een soort zakelijke afstand. Dat is nu heel anders. De manier van schrijven passen we steeds verder aan: kort, duidelijk en verbindend. Nu schrijven we nog 'u'. We vroegen klanten wat ze ervan vinden als we dit veranderen in 'je'.

Uitslag: de verandering kan gevoelig liggen, dus vervolgonderzoek
Iets meer dan de helft van de lezers geeft aan dat ze je/jij geen probleem vinden. Het is een verandering die gevoelig kan liggen. Zeker bij mensen die het liefst met u aangesproken worden. Daarom besloten we om een groter onderzoek te doen naar de totale manier waarop we schrijven. Zie: ‘Wat vindt u van de manier waarop wij u informeren?’

Onderzoek: via e-mailnieuwsbrief en telefoon
Periode: juli 2020