Tijdigheid en bereikbaarheid van zorg

Afspraken met gecontracteerde zorgverleners

Wij maken afspraken met de door ons gecontracteerde zorgverleners. Deze afspraken gaan over de toegang en bereikbaarheid van zorg. Wij leggen per zorgsoort kort uit welke afspraken dat zijn. En wat u van onze gecontracteerde zorgverleners kunt verwachten. Voor sommige zorgsoorten gelden er ook verplichte regels waarin de zorg geleverd moet worden. Deze verplichte regels heten Treeknormen. Als deze Treeknormen gelden, dan worden deze hieronder ook genoemd.

Apothekers

U kunt 24/7 terecht bij een apotheek. Binnen 45 minuten krijgt u via een (dienst)apotheek 's avonds, 's nachts en in het weekend farmaceutische spoedzorg. Streefnormen en maximale wachttijden voor niet-(sub)acute zorg (de Treeknorm) bedraagt voor de apotheek: 1 werkdag.

Fysio- en oefentherapie

Binnen 5 werkdagen kunt u terecht bij een fysiotherapeut en/of oefentherapeut. Streefnormen en maximale wachttijden voor niet-(sub)acute zorg (de Treeknorm) bedraagt voor de fysio- en oefentherapeut: 1 week.

GGZ / Crisiszorg

Bij nood is psychiatrische crisiszorg meteen beschikbaar. Hiervoor zijn voor heel Nederland afspraken met een aantal GGZ-instellingen gemaakt. Deze instellingen verzorgen een 7 x 24 uurs-crisisdienst. De crisisdienst biedt hulp aan jongeren en volwassenen in acute psychische of psychiatrische nood. U kunt niet zelf contact opnemen met een instelling die de crisiszorg levert. Over het algemeen beoordeelt de crisisdienst op verzoek van de huisarts, meldkamer of politie. Meldt u zich in geval van een psychiatrische crisis dus bij uw huisarts. Bent u al onder behandeling in de geestelijke gezondheidszorg? Vraag dan aan uw behandelaar welke afspraken er voor u gelden bij een psychiatrische crisis.​

De crisisdienst biedt 24/7 eerste hulp aan mensen met acute problemen. Van ernstige psychosociale problematiek tot zeer ernstige psychopathologie. Wel of niet samen met verslavingsproblematiek. De hulpverleners van de crisisdienst zien cliënten zoveel mogelijk op locatie. Regel voor de crisisdienst is dat de patiënt in (dreigende) crisis meteen een beoordeling krijgt zodat het voor de cliënt zelf, de verwijzer en de eventueel naastbetrokkenen snel duidelijk is wat er aan de hand is en welke zorg kan worden georganiseerd.

De behandelingen worden verleend binnen de termijnen zoals vastgelegd in de landelijk overeengekomen treeknormen:

Fase Omschrijving Treeknormen
Aanmeldwachttijd De tijd tussen het moment dat u belt voor een afspraak en de dag dat u echt terechtkunt. 4 weken
Behandelingswachttijd tot aan diagnose I Het aantal weken tussen het 1e contact met uw zorgaanbieder en de diagnose. 4 weken
Behandelingswachttijd tot aan behandeling II Het aantal weken tussen de diagnose en het begin van de behandeling – niet in een kliniek. 6 weken
Behandeling I+II Behandelingswachttijd totaal, dus vanaf 1e contact tot behandeling 10 weken
Behandelingswachttijd tot aan behandeling II Het aantal weken tussen de diagnose en het begin van de behandeling in een kliniek 7 weken

Huisartsenzorg

U kunt 24/7 een beroep doen op huisartsenzorg. 's Avonds, 's nachts en in het weekend hoort u via uw eigen huisarts waar u terecht kunt om huisartsenzorg te ontvangen. In geval van spoed krijgt u binnen 30 seconden een medisch deskundig persoon aan de telefoon. Streefnormen en maximale wachttijden voor niet-(sub)acute zorg (de treeknorm) bedraagt voor de huisartsenzorg: 3 werkdagen, waarbij geldt dat 80% van de consulten binnen 2 werkdagen moet gebeuren.

Hulpmiddelen

Voor hulpmiddelen geldt dat u 5 dagen per week (tijdens kantooruren) een beroep kunt doen op uw hulpmiddelenleverancier. Voor sommige hulpmiddelen is de leverancier 24 uur per dag bereikbaar. Dit geldt voor de volgende hulpmiddelen: 

  • Hulpmiddelen voor ademhalingsondersteuning 
  • Anti decubitusmateriaal  
  • Diabeteshulpmiddelen 
  • Incontinentiehulpmiddelen 
  • Stomahulpmiddelen 
  • Infuustherapie  
  • Sondevoeding 
  • Tracheostoma 
  • Verbandhulpmiddelen 
  • Personenalarmering
  • Verpleegbedden en toebehoren
  • Kinderhulpmiddelen
  • Mobiliteitshulpmiddelen zoals; trippelstoelen en douche- en toilethulpmiddelen

Voor de vetgedrukte hulpmiddelen geldt dat deze binnen 6 uur worden geleverd (binnen Nederland). Voor de andere hulpmiddelen geldt een levertijd van maximaal een week. Bij op maat gemaakte hulpmiddelen, zoals orthopedisch schoeisel en prothesen, kan de levertijd oplopen tot 3 maanden. Dit hangt af van het hulpmiddel. Voor de precieze informatie hierover neemt u contact op met uw leverancier.

Wijkverpleging

U kunt 24/7 een beroep doen op wijkverpleegkundige zorg, als u hier een indicatie voor heeft. Deze indicatie wordt afgegeven door een wijkverpleegkundige bij u in de buurt. Samen met de wijkverpleegkundige bespreekt u welke zorg u wanneer nodig heeft. Deze afspraken worden vastgelegd in uw zorgplan. De wijkverpleegkundige zorgt ervoor dat u op de afgesproken tijden zorg ontvangt. Ook is de wijkverpleegkundige 24 uur per dag bereikbaar in het geval u snel extra zorg nodig heeft.

Voor wijkverpleging hebben wij met zorgaanbieders afspraken gemaakt over de maximale wachttijden. Deze afspraken zijn conform de Treeknormen. Deze Treeknormen zijn landelijk afspraken tussen betrokken partijen in de gezondheidszorg. De afspraken over wachttijden zijn een resultaatsverplichting voor de zorgaanbieders. Afwijken is alleen mogelijk bij zeer uitzonderlijke gevallen zoals landelijke tekorten aan personeel of overmacht situaties.
De normen zijn als volgt gedefinieerd:
Acute situaties: direct
Thuiszorg: binnen 6 weken

Ziekenhuiszorg

U kunt voor medisch-specialistische zorg terecht bij u in de buurt, nadat u bent doorgestuurd door bijvoorbeeld uw huisarts. We hebben met zorgaanbieders afspraken gemaakt over de maximale wacht- en toegangstijden. Deze afspraken volgen de landelijk afspraken over wat men in Nederland een acceptabele wachttijd vindt: de Treeknormen.

Zorgaanbieders houden zich aan deze afspraken maar er kan sprake zijn van overmacht. Zoals landelijke tekorten aan medisch personeel of andere overmachtsituaties. Kan een  zorgaanbieder u niet op tijd kan behandelen? Dan zal hij u adviseren om contact op te nemen met Zorgbemiddeling van Pro Life. U mag ook altijd zelf contact met ons opnemen voor Zorgbemiddeling.

Voor spoedzorg kunt u terecht bij de huisarts. Die kan dan, als het nodig is, u doorsturen naar het ziekenhuis. Kunt u niet eerst langs de huisarts? Dan kunt u 24/7 een beroep doen op de spoedeisende hulp van het ziekenhuis.

De Treeknormen zijn:

  • Toegangstijd ziekenhuiszorg: 80% binnen 3 weken, maximaal 4 weken
  • Wachttijd diagnostiek/indicatiestelling: 80% binnen 3 weken, maximaal 4 weken
  • Wachttijd poliklinische behandeling: 80% < 3 weken, maximaal 4 weken
  • Wachttijd klinische behandeling: 80% < 5 weken, maximaal 7 weken

Daarnaast zijn aparte normen voor hartchirurgie (12 weken) en voor radiotherapie, nl:

Acuut (b.v. dreigende dwarslaesie): 100% < 1 dag;

Sub-acuut (b.v. botmetastasen met ernstige pijnklachten): 80% < 7 dagen;

Overige indicaties (planbare behandeling): 80% < 21 dagen.

Verloskunde en kraamzorg

U kunt 24/7 een beroep doen op verloskundige zorg. Bij uw verloskundige kunt u terecht over informatie over de bereikbaarheid 's avonds, 's nacht en in het weekend. Voor begeleiding van de bevalling door de kraamzorgorganisatie kunt u als uw verloskundige het signaal geeft bellen. De kraamverzorgende is dan binnen een uur ter plekke. 

Kraamzorgorganisaties leveren aan elke verzekerde, die woont in hun werkgebied en zich voor de 5e maand van de zwangerschap aanmeldt, altijd kraamzorg. Ook tijdens vakanties en feestdagen kunt u kraamzorg, waar u recht op heeft, gebruiken. Daarnaast zijn zij 24 uur per dag via telefoon bereikbaar voor vragen en advies. 

In de Zorggids ziet u met welke verloskundigen en kraamzorgorganisaties in uw woonplaats wij afspraken hebben gemaakt.​​​​​