Tips bij extra maatregelen door het coronavirus

Het coronavirus grijpt om zich heen. Er gelden extra maatregelen, waar iedereen mee te maken heeft. Wij raden u aan om juist ook in deze tijd goed voor uzelf en elkaar te zorgen. Kijk goed naar elkaar om. Wij delen graag tips met u. Bijvoorbeeld wat u kunt doen voor ouderen en eenzamen. En waar u op moet letten als u thuiswerkt.

Tips om voor ouderen en eenzamen te zorgen

Het bezoeken van ouderen en zieken wordt afgeraden. Zij kunnen zich eenzaam voelen. Wij geven u graag een paar tips wat u kunt doen. Zo helpen wij u om voor elkaar te zorgen.

  • Bel regelmatig (als het lukt via beeldbellen) en vraag hoe het gaat. Informeer ook of ze zich nu extra zorgen maken. Inspiratie voor waardevolle gesprekken? Volg Pro Life op Facebook. Wij delen 2 keer per week een interessante vraag. Ook vragen waar u zelf misschien niet direct op komt. 
  • Laat kinderen een tekening maken of een kaart schrijven en stop deze in de brievenbus.
  • Misschien lukt het om online spelletjes te spelen? Dit kan via een app op uw telefoon of tablet. Via de app kunt u elkaar berichtjes sturen. Zo blijft u op een leuke manier met elkaar in contact.
  • Wijs ouderen op de hulpdienst van ouderenorganisaties, zoals van kbo-pcob en de ANBO. Zij hebben een speciale hulplijn voor ouderen die zich zorgen maken over het coronavirus. De hulpdienst van kbo-pcob bereikt u via: 030 34 00 600, van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur.  
  • Vraag of het lukt om online naar een kerkdienst te luisteren nu kerken gesloten zijn. Bijvoorbeeld via Groot Nieuws Radio of via Kerkomroep.nl.
  • Heeft u zelf hulp nodig of kent u iemand die hulp zoekt? Bijvoorbeeld met het doen van boodschappen, kinderopvang of de hond uitlaten? Kijk dan eens op nietalleen.nl.

Tips voor ouders met kinderen

Heeft u 1 of meer kinderen die thuis moeten blijven van school? En werkt u misschien zelf ook vanuit huis? Dan kan het best lastig zijn om werk en zorg voor uw kinderen te combineren. Wij geven u graag een paar tips.

  • Laat per dag zien wat het dagritme is en wat u van uw kind verwacht. Bijvoorbeeld welke klusjes of welke schooltaken uw kinderen hebben. Maak hiervoor een bord met plaatjes. Of schrijf voor een ouder kind de taken op.
  • Neem de tijd om samen te ontspannen. Maak samen eens die grote puzzel. Of speel dat spel, dat u normaal te lang vindt duren.
  • Zorg voor genoeg beweging. Probeer om regelmatig, samen met uw kinderen, naar buiten te gaan. Ook als het regent.
  • Vraag uw kinderen of zij zich zorgen maken. Laat ze dat opschrijven, erover tekenen of ervoor bidden.
  • Deel uw eigen dag anders in. Doe ‘s morgens de taken waarvoor uw aandacht voor nodig is. En later op de dag, of als de kinderen op bed liggen, uw andere taken.
  • Werk bij jongere kinderen met een stoplicht, net zoals op school. Bij rood mogen ze u niet storen. Bij oranje alleen als het echt nodig is.
  • Benieuwd hoe (klein)kinderen deze tijd van het coronavirus beleven? Of wilt u hen helpen om erover te praten? Maak dan eens samen een dagboek. Go Kids heeft een sjabloon gemaakt die u kunt downloaden.  

Tips om goed voor uzelf te zorgen bij thuiswerken

Veel mensen werken nu vanuit huis. Misschien doet u dit voor het eerst. Of misschien bent u wel gewend om dat regelmatig te doen. Ook dan voelt het nu anders, nu het voor een langere tijd is. Lees onze tips.

  • Probeer op tijd naar bed te gaan. Deze weken kunnen, gek genoeg, een beetje een vakantiegevoel geven. Blijf niet langer op dan normaal. Een goede nachtrust is goed voor uw weerstand en geest.
  • Zoek thuis een rustig plekje om te werken. Een opgeruimde omgeving geeft rust en minder afleiding.
  • Let op uw houding. Ga bijvoorbeeld op een kussentje zitten als de tafel waar u aan werkt te hoog is. En, als u veel moet lezen, lekker op de bank.
  • Zet pushberichten van nieuwsapps uit op uw telefoon. Het heeft geen zin om de hele dag het nieuws te volgen. De situatie wordt er echt niet beter van. Probeer op 1 moment van de dag alles tot u te nemen.
  • Ga staan als u iemand belt of zelf gebeld wordt. Verandering van houding is goed voor uw bloedsomloop. Sta daarom op als u belt. En loop wat heen en weer als dat kan.
  • Eet uw lunch niet op uw werkplek. Het is niet verstandig de hele dag op 1 plek te blijven zitten. Vooral niet als het thuiswerken weken duurt.
  • Blijf in contact met uw collega’s. Zoek via bijvoorbeeld Skype contact met collega’s. Lekker even digitaal kletsen. Doe dit ook over andere onderwerpen dan corona en het werk.

Ook interessant

  • Coronavirus Lees onze pagina met informatie, vragen en antwoorden.