Coronavirus
Hulplijn voor kwetsbaren
Heeft u een luisterend oor, advies of extra hulp nodig omdat u in quarantaine of thuisisolatie zit? Dan kunt u contact opnemen met de Rode Kruis Hulplijn op nummer 070 44 558 88.
Hulp voor mantelzorgers
Bent u mantelzorger en wilt u weten waar u rekening mee moet houden in de zorg voor uw kwetsbare naaste? Op mantelzorg.nl leest u antwoord op veelgestelde vragen. Wilt u meer weten? Neem dan contact op met de Mantelzorglijn 030 760 60 55.
Er zijn 4 online trainingen tijdens corona
Met online zelfhulp kunt u een training volgen op het moment dat het u uitkomt. Wij bieden online zelfhulp aan via Eleos Zelfhulp. Heeft u een aanvullende verzekering bij Pro Life? Dan kunt u zich aanmelden, zonder dat het u iets kost.
5 tips om vol te houden
Wij moedigen mensen aan om samen te werken aan een sterke relatie. De coronacrisis kan bij sommige stellen zorgen voor wat extra irritaties. Relatiecoach Cocky Drost geeft u 5 tips om het vol te houden in deze bijzondere tijd.
Vragen over het coronavirus en uw zorgverzekering
Heeft u door het coronavirus een digitale afspraak gehad met het ziekenhuis? Dan brengt het ziekenhuis dit in rekening als een standaard polikliniek bezoek. Dit kan als 'eerste polikliniekbezoek' of als 'herhaal polikliniekbezoek' op de rekening staan.
Meer over een digitale afspraak als polikliniekbezoek op de rekening
U maakt misschien een tijdje minder gebruik van zorg. Bijvoorbeeld voor zorg waarvoor u zich extra heeft verzekerd via een aanvullende verzekering. Toch kunt u daarom geen korting krijgen op uw premie. De meeste vergoedingen gelden per kalenderjaar en niet per maand. Wie weet maakt u later toch nog gebruik van deze zorg. Een aanvullende verzekering opzeggen of veranderen kan alleen ingaan op 1 januari.
Is uw ziekenhuisbehandeling (dbc) of behandeling psychische zorg (Basis/Gespecialiseerde GGZ) uitgesteld? Dan kan het zijn dat u in 2020 en 2021 eigen risico betaalt. Het ministerie van VWS heeft besloten dat hiervoor geen uitzonderingen gelden voor corona.
Sommige vergoedingen veranderen bij het bereiken van een leeftijd. Dit kan zijn bij 18, 23 en 43 jaar. De regels verschillen voor iedere behandeling. Wij raden u aan om te bellen met onze Klantenservice 033 422 81 88. Zij vertellen u graag hoe het zit bij uw behandeling.
Nee, de einddatum verandert niet. U of uw zorgverlener kan een nieuwe machtiging aanvragen.
Krijgt u fysiotherapie omdat u een chronische indicatie heeft? Dan wordt de einddatum van de chronische indicatie niet verlengd. Dit heeft het ministerie besloten.
Vragen over het coronavirus en het vaccin
Door een vaccinatie bouwt u afweer op tegen het coronavirus, waardoor u beschermd bent tegen de ziekte. Maar we weten nog niet of iemand die gevaccineerd is het virus toch kan verspreiden. Daarom gelden voor de zekerheid voorlopig voor iedereen dezelfde maatregelen. Ook is het nog onduidelijk hoe lang het coronavaccin werkt. Er zijn namelijk nog weinig gegevens bekend. Dat komt omdat het een nieuw vaccin is.
Meer informatie over vaccineren tegen het coronavirus leest u bij Rijksoverheid.
Vragen over het coronavirus en het buitenland
Neem bij opname in het buitenland altijd contact op met Alarmcentrale Eurocross. Bent u in het buitenland en heeft u vragen over zorg, medicijnen of repatriëring? Op de website van Eurocross Assistance leest u meer informatie.
Nee. Preventieve testen worden niet vergoed vanuit de basisverzekering of de aanvullende verzekering. Testen op het coronavirus heeft alleen zin bij gezondheidsklachten die passen bij het coronavirus.
Controleer regelmatig voordat u vertrekt het reisadvies van Buitenlandse Zaken op: Nederlandwereldwijd.nl. Zo blijft u goed op de hoogte van de situatie in uw vakantieland.
Download de Reisapp van Buitenlandse Zaken. U krijgt dan handige reisadviezen. Ook tijdens uw reis. En u kunt met 1 druk op de knop contact maken met het contactcenter van Buitenlandse Zaken.
Vragen over het coronavirus en uw geplande behandeling
Heeft u nog geen afspraak in een ziekenhuis, maar wel een verwijzing van uw huisarts? Dan kunt u altijd contact opnemen met de Zorgcoach.
Deze uitzonderlijke coronacrisis vraagt om bijzondere maatregelen. Daarom hebben wij in samenwerking met VWS een aantal maatregelen bekendgemaakt die voor pgb-budgethouders de continuïteit van zorg waarborgen. Zo kunt u uw zorgverleners door blijven betalen, ook al leveren zij op dit moment vanwege corona geen zorg. De declaraties van niet-geleverde zorg kunt u indienen als reguliere declaraties. Een voorwaarde hiervoor is dat u bijhoudt welke zorg niet geleverd, maar wél betaald is.