Coronavirus

Heeft u vragen over uw zorgverzekering en het coronavirus? Op deze pagina geven wij antwoord op veelgestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op. Wij raden u aan om goed voor uzelf en elkaar te zorgen. Juist in deze tijd. Lees onze tips.

Voorkom verspreiding van het coronavirus

Dit kunt u volgens het RIVM doen om de kans op verspreiding zo klein mogelijk te maken:

  • Blijf thuis bij klachten van neusverkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts. Beperk contact met andere mensen.
  • Als u geen klachten heeft, werk zoveel mogelijk thuis of probeer uw werktijden te verspreiden.
  • Zorg voor goede hygiënemaatregelen:

    1. Was uw handen vaak met water en zeep
    2. Hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog
    3. Gebruik papieren zakdoekjes
    4. Geen handen schudden

Voor actuele informatie en antwoord op veelgestelde vragen over het coronavirus kunt u op de website van het RIVM kijken. Daar staat ook met welke klachten u zich telefonisch moet melden bij de huisarts. 

Lukt het niet om uw huisarts te spreken?

Of maakt u zich zorgen en wilt u uw situatie bespreken? Ook onze Zorgcoach denkt graag met u mee over mogelijkheden. En biedt u een luisterend oor.

Hulplijn voor kwetsbaren

Heeft u een luisterend oor, advies of extra hulp nodig omdat u in quarantaine of thuisisolatie zit? Dan kunt u contact opnemen met de Rode Kruis Hulplijn op nummer 070 44 558 88. 

Hulp voor mantelzorgers

Bent u mantelzorger en wilt u weten waar u rekening mee moet houden in de zorg voor uw kwetsbare naaste? Op mantelzorg.nl leest u antwoord op veelgestelde vragen. Wilt u meer weten? Neem dan contact op met de Mantelzorglijn 030 760 60 55.

Vragen over het coronavirus en uw zorgverzekering

De zorgkosten voor het behandelen van het coronavirus worden vergoed vanuit de basisverzekering. Voor de meeste zorgkosten, zoals ziekenhuiszorg en laboratoriumonderzoek, geldt wel het eigen risico.
Nee. Mondkapjes of desinfecterende gel worden niet vergoed vanuit de basisverzekering of de aanvullende verzekering. Het RIVM adviseert professionele mondkapjes alleen voor medisch personeel. De simpele papieren mondkapjes, beschermen niet tegen het virus.
Nee. Preventieve testen worden niet vergoed vanuit de basisverzekering of de aanvullende verzekering. Testen op het coronavirus heeft alleen zin bij gezondheidsklachten die passen bij het coronavirus.
Ja. Als de GGD of uw huisarts de test voor u heeft aangevraagd, krijgt u een vergoeding voor de test op het coronavirus. De kosten daarvan vallen onder uw basisverzekering. Het kan wel zijn dat u eigen risico betaalt.

Heeft u door het coronavirus een digitale afspraak gehad met het ziekenhuis? Dan brengt het ziekenhuis dit in rekening als een standaard polikliniek bezoek. Dit kan als 'eerste polikliniekbezoek' of als 'herhaal polikliniekbezoek' op de rekening staan.

Meer over een digitale afspraak als polikliniekbezoek op de rekening

Vragen over het coronavirus en het buitenland

Neem bij opname in het buitenland altijd contact op met Alarmcentrale Eurocross. Bent u in het buitenland en heeft u vragen over zorg, medicijnen of repatriëring? Op de website van Eurocross Assistance leest u meer informatie. 

Ja. U krijgt een vergoeding voor alles wat u in Nederland vergoed krijgt uit de basisverzekering. Uw basisverzekering dekt alleen de kosten voor spoedeisende zorg tot het Nederlandse tarief. Het verschil in kosten betaalt u zelf. De kosten voor spoedeisende zorg zijn vaak hoger in vakantielanden. De aanvullende verzekering vult uw vergoeding aan tot de buitenlandse prijs. U hoeft dan niet bij te betalen voor spoedeisende zorg. U betaalt wel eigen risico.
Moet u langer op uw vakantieadres blijven vanwege besmettingsgevaar? Dan maakt u extra kosten voor uw verblijf. Deze kosten vallen niet onder de zorgverzekering. Overleg met uw reisverzekeraar of u hiervoor verzekerd bent en welke kosten u vergoed krijgt.
De zorgverzekering vergoedt medische noodzakelijke zorg als u in het buitenland verblijft. Heeft u spoedeisende zorg nodig? Neem dan contact op met de Alarmcentrale Eurocross.

Controleer regelmatig voordat u vertrekt het reisadvies van Buitenlandse Zaken op: Nederlandwereldwijd.nl. Zo blijft u goed op de hoogte van de situatie in uw vakantieland.

Download de Reisapp van Buitenlandse Zaken. U krijgt dan handige reisadviezen. Ook tijdens uw reis. En u kunt met 1 druk op de knop contact maken met het contactcenter van Buitenlandse Zaken.

Vragen over het coronavirus en uw geplande behandeling

Heeft u nog geen afspraak in een ziekenhuis, maar wel een verwijzing van uw huisarts? Dan kunt u altijd contact opnemen met de Zorgcoach.

Deze uitzonderlijke coronacrisis vraagt om bijzondere maatregelen. Daarom hebben wij in samenwerking met VWS een aantal maatregelen bekendgemaakt die voor pgb-budgethouders de continuïteit van zorg waarborgen. Zo kunt u uw zorgverleners door blijven betalen, ook al leveren zij op dit moment vanwege corona geen zorg. De declaraties van niet-geleverde zorg kunt u indienen als reguliere declaraties. Een voorwaarde hiervoor is dat u bijhoudt welke zorg niet geleverd, maar wél betaald is.

Bekijk hoe u kunt declareren

Kijk eerst op de website van het ziekenhuis waar u een behandeling heeft ingepland. Ziekenhuizen hebben maatregelen genomen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Op de website van uw ziekenhuis staat informatie voor bezoekers en patiƫnten. Deze wordt continu bijgewerkt.
Bent u al onder behandeling? Overleg met uw arts zodat u samen een oplossing kunt vinden. Wilt u toch naar een ander ziekenhuis? Dan is het belangrijk dat er een goede overdracht plaatsvindt.
Het is verstandig om contact op te nemen met het ziekenhuis. Ook om te overleggen of uw afspraak zonder risico kan worden verschoven.