Coronavirus

Heeft u vragen over uw zorgverzekering en het coronavirus? Op deze pagina geven wij antwoord op veelgestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op. Wij raden u aan om goed voor uzelf en elkaar te zorgen. Juist in deze tijd. Lees onze tips.

Hulplijn voor kwetsbaren

Heeft u een luisterend oor, advies of extra hulp nodig omdat u in quarantaine of thuisisolatie zit? Dan kunt u contact opnemen met de Rode Kruis Hulplijn op nummer 070 44 558 88. 

Hulp voor mantelzorgers

Bent u mantelzorger en wilt u weten waar u rekening mee moet houden in de zorg voor uw kwetsbare naaste? Op mantelzorg.nl leest u antwoord op veelgestelde vragen. Wilt u meer weten? Neem dan contact op met de Mantelzorglijn 030 760 60 55.

Er zijn 4 online trainingen tijdens corona

Met online zelfhulp kunt u een training volgen op het moment dat het u uitkomt. Wij bieden online zelfhulp aan via Eleos Zelfhulp. Heeft u een aanvullende verzekering bij Pro Life? Dan kunt u zich aanmelden, zonder dat het u iets kost.

Vragen over het coronavirus en uw zorgverzekering

De zorgkosten voor het behandelen van het coronavirus worden vergoed vanuit de basisverzekering. Voor de meeste zorgkosten, zoals ziekenhuiszorg en laboratoriumonderzoek, geldt wel het eigen risico.
Nee. Mondkapjes of desinfecterende gel worden niet vergoed vanuit de basisverzekering of de aanvullende verzekering. Het RIVM adviseert professionele mondkapjes alleen voor medisch personeel. De simpele papieren mondkapjes, beschermen niet tegen het virus.

Heeft u door het coronavirus een digitale afspraak gehad met het ziekenhuis? Dan brengt het ziekenhuis dit in rekening als een standaard polikliniek bezoek. Dit kan als 'eerste polikliniekbezoek' of als 'herhaal polikliniekbezoek' op de rekening staan.

Meer over een digitale afspraak als polikliniekbezoek op de rekening

U maakt misschien een tijdje minder gebruik van zorg. Bijvoorbeeld voor zorg waarvoor u zich extra heeft verzekerd via een aanvullende verzekering. Toch kunt u daarom geen korting krijgen op uw premie. De meeste vergoedingen gelden per kalenderjaar en niet per maand. Wie weet maakt u later toch nog gebruik van deze zorg. Een aanvullende verzekering opzeggen of veranderen kan alleen ingaan op 1 januari.

Is uw ziekenhuisbehandeling (dbc) of behandeling psychische zorg (Basis/Gespecialiseerde GGZ) uitgesteld? Dan kan het zijn dat u in 2020 en 2021 eigen risico betaalt. Het ministerie van VWS heeft besloten dat hiervoor geen uitzonderingen gelden voor corona.

Sommige vergoedingen veranderen bij het bereiken van een leeftijd. Dit kan zijn bij 18, 23 en 43 jaar. De regels verschillen voor iedere behandeling. Wij raden u aan om te bellen met onze Klantenservice 033 422 81 88. Zij vertellen u graag hoe het zit bij uw behandeling.

Nee, de einddatum verandert niet. U of uw zorgverlener kan een nieuwe machtiging aanvragen.

Krijgt u fysiotherapie omdat u een chronische indicatie heeft? Dan wordt de einddatum van de chronische indicatie niet verlengd. Dit heeft het ministerie besloten.

 

Vragen over het coronavirus en het vaccin

Door een vaccinatie bouwt u afweer op tegen het coronavirus, waardoor u beschermd bent tegen de ziekte. Maar we weten nog niet of iemand die gevaccineerd is het virus toch kan verspreiden. Daarom gelden voor de zekerheid voorlopig voor iedereen dezelfde maatregelen. Ook is het nog onduidelijk hoe lang het coronavaccin werkt. Er zijn namelijk nog weinig gegevens bekend. Dat komt omdat het een nieuw vaccin is.

Meer informatie over vaccineren tegen het coronavirus leest u bij Rijksoverheid.

Het vaccineren is niet verplicht. Bent u aan de beurt? Dan krijgt u automatisch een oproep. Het vaccineren gebeurt onder andere door huisartsen, instellingsartsen en de GGD. Het RIVM houdt vervolgens in een register bij wie een vaccinatie heeft gekregen.
De eerste vaccins worden gegeven aan zorgmedewerkers die werken in de directe COVID-zorg, verpleeghuizen, gehandicaptenzorg en wijkverpleging. De overheid vindt het belangrijk dat er voor iedereen in Nederland een coronavaccin beschikbaar is. Iedereen komt dus aan de beurt om een prik te halen, maar niet iedereen krijgt hetzelfde vaccin. Er zijn namelijk verschillende soorten. Op dit moment zijn er twee goedgekeurd voor gebruik in Nederland: van BioNTech/Pfizer en Moderna.

Vragen over het coronavirus en het buitenland

Neem bij opname in het buitenland altijd contact op met Alarmcentrale Eurocross. Bent u in het buitenland en heeft u vragen over zorg, medicijnen of repatriëring? Op de website van Eurocross Assistance leest u meer informatie. 

Ja. U krijgt een vergoeding voor alles wat u in Nederland vergoed krijgt uit de basisverzekering. Uw basisverzekering dekt alleen de kosten voor spoedeisende zorg tot het Nederlandse tarief. Het verschil in kosten betaalt u zelf. De kosten voor spoedeisende zorg zijn vaak hoger in vakantielanden. De aanvullende verzekering vult uw vergoeding aan tot de buitenlandse prijs. U hoeft dan niet bij te betalen voor spoedeisende zorg. U betaalt wel eigen risico.
Moet u langer op uw vakantieadres blijven vanwege besmettingsgevaar? Dan maakt u extra kosten voor uw verblijf. Deze kosten vallen niet onder de zorgverzekering. Overleg met uw reisverzekeraar of u hiervoor verzekerd bent en welke kosten u vergoed krijgt.

Nee. Preventieve testen worden niet vergoed vanuit de basisverzekering of de aanvullende verzekering. Testen op het coronavirus heeft alleen zin bij gezondheidsklachten die passen bij het coronavirus.

Controleer regelmatig voordat u vertrekt het reisadvies van Buitenlandse Zaken op: Nederlandwereldwijd.nl. Zo blijft u goed op de hoogte van de situatie in uw vakantieland.

Download de Reisapp van Buitenlandse Zaken. U krijgt dan handige reisadviezen. Ook tijdens uw reis. En u kunt met 1 druk op de knop contact maken met het contactcenter van Buitenlandse Zaken.

Controleer regelmatig voordat u vertrekt het reisadvies van Buitenlandse Zaken op: Nederlandwereldwijd.nl. Zo blijft u goed op de hoogte van de situatie in uw vakantieland.

Download de Reisapp van Buitenlandse Zaken. U krijgt dan handige reisadviezen. Ook tijdens uw reis. En u kunt met 1 druk op de knop contact maken met het contactcenter van Buitenlandse Zaken.

Vragen over het coronavirus en uw geplande behandeling

Heeft u nog geen afspraak in een ziekenhuis, maar wel een verwijzing van uw huisarts? Dan kunt u altijd contact opnemen met de Zorgcoach.

Deze uitzonderlijke coronacrisis vraagt om bijzondere maatregelen. Daarom hebben wij in samenwerking met VWS een aantal maatregelen bekendgemaakt die voor pgb-budgethouders de continuïteit van zorg waarborgen. Zo kunt u uw zorgverleners door blijven betalen, ook al leveren zij op dit moment vanwege corona geen zorg. De declaraties van niet-geleverde zorg kunt u indienen als reguliere declaraties. Een voorwaarde hiervoor is dat u bijhoudt welke zorg niet geleverd, maar wél betaald is.

Bekijk hoe u kunt declareren

Kijk eerst op de website van het ziekenhuis waar u een behandeling heeft ingepland. Ziekenhuizen hebben maatregelen genomen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Op de website van uw ziekenhuis staat informatie voor bezoekers en patiƫnten. Deze wordt continu bijgewerkt.
Bent u al onder behandeling? Overleg met uw arts zodat u samen een oplossing kunt vinden. Wilt u toch naar een ander ziekenhuis? Dan is het belangrijk dat er een goede overdracht plaatsvindt.
Het is verstandig om contact op te nemen met het ziekenhuis. Ook om te overleggen of uw afspraak zonder risico kan worden verschoven.