Uw zorgverzekering opzeggen

Wilt u uw verzekering stoppen? Dat kan. Wel vinden wij dat natuurlijk erg jammer. Als u niet tevreden bent horen wij dat graag van u. Belt u ons dan gerust: 033 422 81 88.

U kunt uw verzekering stoppen per 1 januari

Uw verzoek tot opzegging moet uiterlijk op 31 december bij ons binnen zijn. Dit geldt voor het opzeggen van uw hele verzekering. En ook voor het opzeggen van alleen uw aanvullende (tandarts)verzekering.  

Uw nieuwe verzekeraar regelt meestal de opzegging 

Meldt u zich op tijd aan bij uw nieuwe verzekeraar? Bij uw aanvraag kunt u hen direct toestemming geven om uw verzekering op te zeggen. U krijgt van ons dan een bewijs van uitschrijving.

Zelf opzeggen kan online en per post

Wilt u zelf uw verzekering opzeggen? U kunt opzeggen op de volgende manieren: 

  • via het contactformulier. Kies in het contactformulier 'overige vragen';
  • via de post naar Pro Life Zorgverzekeringen, Postbus 709, 3800 AS Amersfoort;
  • via Mijn Pro Life als u alleen uw aanvullende verzekering wilt opzeggen.

Vermeld bij uw opzegging de volgende gegevens:

Vermeld per verzekerde voor wie u wilt opzeggen:

  • naam, geboortedatum en Burgerservicenummer (BSN);
  • of de opzegging geldt voor de basis- en/of aanvullende (tandarts)verzekering.  

U kunt niet opzeggen bij premieachterstand

Heeft u achterstand met het betalen van uw premie? Dan kunt u uw verzekering niet opzeggen. Overstappen naar een andere verzekeraar is dan niet toegestaan. Dit is wettelijk geregeld. Verzekeraars wisselen gegevens met elkaar uit over betalingsachterstand. Zo kunnen ze de wettelijke regeling uitvoeren. Bent u voor 1 januari bij met betalen? Dan kunt u wel opzeggen.

Sluit op tijd een nieuwe verzekering af

Stopt uw basisverzekering per 1 januari? Dan moet u voor 1 februari een nieuwe basisverzekering afsluiten. De nieuwe basisverzekering gaat dan in per 1 januari, zodat u niet onverzekerd bent geweest.​​ 

U kunt uw zorgverzekering binnen 14 dagen annuleren

Heeft u een nieuwe zorgverzekering afgesloten en wilt u deze annuleren? Dan kan dit binnen 14 dagen nadat u uw polis van ons heeft ontvangen. Annuleren kan zonder reden:
  • via het contactformulier. Kies in het contactformulier 'overige vragen';
  • via de post naar Pro Life Zorgverzekeringen, Postbus 709, 3800 AS Amersfoort;
Als u al premie betaald heeft, dan krijgt u dit terug. Als wij al zorgkosten hebben vergoed, dan betaalt u deze aan ons terug.  

Soms kunt u tussentijds opzeggen

In sommige gevallen kunt u uw zorgverzekering tussentijds opzeggen. Als u naar het buitenland vertrekt bijvoorbeeld. Of als u in militaire dienst gaat. Of als u meeverzekerd bent en zelf een verzekering wilt afsluiten. We helpen u graag verder. Bel ons gerust voor advies: 033 422 81 88. Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8:30 - 17:30 uur. 
 
​Als u via uw oude werkgever een collectieve verzekering had, dan moet u nu een ander collectief zoeken. U blijft bij ons verzekerd tot tenminste 1 januari. De premie is hoger, omdat de collectieve korting wegvalt.
Als uw nieuwe werkgever ook lid is van een collectiviteit, dan kunt u hier naartoe overstappen.
​Als u in militaire dienst gaat, dan moet u uw zorgverzekering opzeggen. Militairen in actieve dienst krijgen een verplichte verzekering via het Ministerie van Defensie.

Als u naar het buitenland verhuist, is uw Nederlandse zorgverzekering bij Pro Life meestal niet meer geldig. Hoe u zich kunt verzekeren, hangt af van uw inkomsten en het land waar u gaat wonen.

Bepaal hier of u nog recht heeft op uw Nederlandse zorgverzekering. Weet u al zeker dat u moet opzeggen in verband met uw vertrek naar het buitenland? Vul dan het formulier Emigratie in.

​Als uw kind 18 jaar wordt, dan kan hij zelf een verzekering afsluiten. Dit geldt ook voor kinderen die ouder zijn dan 18 jaar en op de polis van de ouders meeliften.
​De zorgverzekering van de overledene hoeft u niet op te zeggen. We ontvangen het bericht van overlijden via de Basisregistratie Personen (BRP). De zorgverzekering stopt automatisch. U hoeft zich daar geen zorgen over te maken. De premie en eigen risico berekenen we naar verhouding. En we betalen u zo nodig terug. U hoeft hiervoor dus ook niets te doen.
 
Alleen een aanvullende verzekering of tandartsverzekering
Had de overledene alleen een aanvullende verzekering of tandartsverzekering bij ons? Dan krijgen wij geen melding van de BRP. U kunt de losse aanvullende verzekering of tandverzekering opzeggen met ons opzegformulier.
 
Wijzigen postadres en andere gegevens na overlijden
Wilt u post van ons na het overlijden van de verzekerde liever op ander adres ontvangen? Neem hiervoor contact op met onze klantenservice. Bel 033 422 81 88. Bereikbaar op maandag tot en met donderdag van 8:30 - 17:30.
Wijzigt Pro Life de premie of de voorwaarden in uw nadeel? Dan kunt u de verzekering tussentijds opzeggen.
Is de wijzigig vanuit artikel 11 tot en met 14 van de Zorgverzekeringsweg? Dan kunt u niet tussentijds opzeggen.
 
We laten het u altijd weten als we de polisvoorwaarden wijzigen. Belt u ons gerust als u hierover vragen heeft. Als u opzegt, dan moet u dit doen voordat de wijziging ingaat. 
 
Per telefoon
033 422 81 88. Bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 8:30 - 17:30.