Phishing

Fraude via e-mail of telefoon

Phishing is een vorm van fraude. Criminelen proberen uw persoonlijke en financiële gegevens te achterhalen. Bijvoorbeeld via valse e-mails of neptelefoontjes.

Internetcriminelen willen uw gegevens

Criminelen ‘vissen’ naar uw persoonlijke gegevens. Bijvoorbeeld naar uw bankrekeningnummer of andere persoonlijke financiële gegevens. Zoals creditcardnummers of wachtwoorden. Vervolgens gebruiken ze die informatie om geld te stelen. De criminelen gebruiken vaak valse e-mails. Ze doen zich voor als een medewerker van Pro Life. Soms bellen ze met u.

Geef nooit persoonlijke informatie door

Een phishing e-mail ziet er soms betrouwbaar uit. De criminelen gebruiken bijvoorbeeld het logo van Pro Life. Of ze zeggen dat het om een groot probleem gaat. Zelden noemen ze u bij naam.

In phishing e-mails wordt vaak gevraagd om uw persoonlijke informatie. Soms moet u op een link klikken en uw gegevens invoeren. De kans is dat u naar een nep-website wordt gestuurd. Criminelen lezen dan ongemerkt met u mee.

Wij vragen nooit zomaar om gegevens

Wij vragen u nooit om persoonlijke of financiële informatie. Niet via e-mail en niet via de telefoon. Wel kan het zijn dat we u vragen om in te loggen in Mijn Pro Life. Financiële wijzigingen of adreswijzigingen voert u hier zelf door. Via Mijn Pro Life kunt u ook een betaalregeling aanvragen.

Zorgpremie kunt u met een betaalmail betalen

Met een betaalmail krijgt u de rekening van de zorgpremie via e-mail. Onze partner AcceptEmail verzorgt onze betaalmailservice. Vertrouwt u de betaalmail niet? Of bent u bang voor phishing? U vindt uw betaalmail ook in Mijn Pro Life. Of bekijk andere manieren van premie betalen.

Bescherm uzelf tegen phishing

  • Controleer wie de e-mail heeft verstuurd. E-mails van Pro Life eindigen op @prolife.nl. E-mails van AcceptEmail eindigen op @acceptemail.com. Blokkeer afzenders die u niet vertrouwd.
  • Voer geen persoonlijke informatie in op vreemde websites. Klik niet op een link waar u uw gegevens moet invoeren. Gebruik hiervoor alleen Mijn Pro Life. Sla de link op in uw favorieten.
  • Krijgt u bericht dat uw verzekering vervalt? Of dat er problemen zijn met uw account? Plotselinge urgentie is vaak een teken van phishing. Controleer zelf uw gegevens voordat u tot actie overgaat. Bijvoorbeeld via Mijn Pro Life.

Voorbeelden van phishing e-mails en telefoontjes

  • U ontvangt bericht dat het bankrekeningnummer van Pro Life is gewijzigd. U wordt gevraagd om geld over te maken naar een nieuw rekeningnummer.
  • U ontvangt een bericht over een openstaand bedrag. Via e-mail of per telefoon ontvangt u een aanbieding voor een betalingsregeling. De persoon vraagt u geld over te maken.

Wij maken ons sterk tegen internetcriminaliteit

Onze specialisten pakken internetcriminaliteit hard aan. Bijvoorbeeld door nepsites op te sporen. Onze beveiligingsexperts werken samen met andere banken en verzekeraars. Zo houden we elkaar op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Uw persoonlijke gegevens beveiligen we met speciale software. En we informeren u als er phishing plaatsvindt. Maar wees zelf ook scherp op verdachte e-mails en telefoontjes.

Heeft u een verdachte e-mail ontvangen van Zilveren Kruis of Achmea? Dan ontvangen wij die graag. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice.