10 tips bij verandering

Een verandering van leefstijl lukt vaak niet zomaar. Het starten en doorzetten is lastig, totdat uw veranderde leefstijl meer ‘gewoon’ wordt. Wij delen graag 10 tips met u, die u op weg kunnen helpen.
1. Zorg voor een duidelijk en haalbaar doel

Knip uw doel op in tussenstappen en schrijf op wanneer u die wilt bereiken. Schrijf ook precies op wat u gaat doen om dat doel te bereiken. Bijvoorbeeld: elke dag 20 minuten wandelen, voor elke maaltijd en tussendoortje een glas water, de dag beginnen met 10 minuten Bijbellezen, ….

2. Koppel nieuwe gewoonten aan bestaande situaties

Schrijf bij uw doel ook op welk moment of in welke situatie u uw nieuwe gewoonte uitvoert. Het beste is om dit te koppelen aan een bestaande situatie. Combineer een toiletbezoek bijvoorbeeld met een glas water drinken. Of een telefoongesprek met wandelen. Zo wordt het sneller ‘gewoon’.

3. Zorg dat uw omgeving past bij uw doel

Wilt u afvallen? Dan helpt het niet als u de voorraad kast opentrekt en ongezonde snacks ziet liggen. Haal zulke prikkels weg door etenswaren uit het zicht te leggen. Of op een plek te bewaren waar u niet makkelijk bij kunt. Wilt u meer bewegen? Zet uw sportmatje of loopschoenen alvast klaar.

4. Bereid u voor op lastige momenten

Veranderen kost strijd. Een doel behalen vraagt om doorzetten en volhouden. Er komen momenten dat het moeilijk is. Bedenk en schrijf op hoe u daarmee omgaat. En zorg voor een drempel. Beloof iemand te appen, voordat u weer een sigaret opsteekt. Of meld u af, als u niet gaat sporten.

5. Spreek met uzelf af wat de uitzonderingen zijn

Wilt u met de feestdagen geen eten afwegen? Of heeft u tijdens uw vakantie geen zin om te sporten? Zorg dat u dit voor uzelf vastlegt. Dit voorkomt een gevoel van falen, u heeft het namelijk vooraf afgesproken. En het is makkelijker om na die periode weer verder te gaan.

6. Vraag hulp om uw doelen te behalen

Bespreek uw doel met een vriend(in) en deel daarmee uw resultaten. Bijvoorbeeld een foto van de weegschaal met uw gewicht. Of de afstanden die u heeft gewandeld. Of uw sportprestaties. Deelt u dit liever niet met anderen? Gebruik dan een afvinklijstje of app om uzelf aan te moedigen.

7. Plaats een foto of tekst als herinnering

Waarom wilt u uw leefstijl veranderen? Maak dat die reden te zien is. Zoek bijvoorbeeld een foto uit. Of een (Bijbel)tekst die u aanspreekt. Of een prestatie die u wilt bereiken. Plaats de foto of tekst op een plek die u vaak ziet. Zoals op de startscherm van uw telefoon, op de koelkast of boven uw bed.

8. Geef uzelf een beloning voor resultaat of volhouden

Vier uw resultaten of beloon uw gedrag. Doet u uw best en is het resultaat lastig te halen? Beloon uzelf dan voor het gedrag. Dus bent u wel elke week gaan sporten of volgt u netjes uw eetplan? Dan is dat een beloning waard. Ook als het resultaat er nog niet is. Zo houdt u makkelijker vol.

9. Begin weer opnieuw na een terugval

Veranderen gaat met vallen en opstaan. Er komen vast momenten dat u er geen zin meer in heeft en uw nieuwe gewoonte loslaat. Houd uw doel voor ogen en kijk om. Bedenk wat u wél heeft bereikt. Dit moedigt vaak weer aan om toch weer te beginnen. Misschien niet vandaag, maar morgen.

10. Denk positief over uzelf

Leer naar uzelf te kijken, zoals God naar u kijkt. U bent waardevol en van betekenis. U mag er zijn, zoals u bent. Laat u niet ontmoedigen door anderen die meer succes lijken te hebben. Of voor wie veranderen makkelijker gaat. Schrijf elke week op waar u trots op bent en dankbaar voor bent.