Relatieproblemen en je werk

Ervaringen en praktische tips voor medewerkers en werkgevers

Relatieproblemen hebben vaak invloed op je werk. Je presteert slechter, meld je sneller of vaker ziek en collega’s merken dat er iets aan de hand is.

Lees de tips voor medewerkers en werkgevers

Brechje van Geenen geeft tips voor medewerkers en werkgevers. Zij is expert op gebied van scheiden (relatieproblemen) op de werkvloer. Ze heeft zelf een scheiding doorstaan, is een allround HR-expert en gespecialiseerd in het coachen van mensen in een ‘afscheidssituatie’.

 

Tips voor de medewerker:

 

  1. Vertel je manager, in niet teveel details, over je privé-situatie.
  2. Structureer je tijd zowel op je werk als thuis.
  3. Praat met vrienden en familie, en schrijf je gedachten en gevoelens op om de situatie sneller te verwerken.
  4. Wees je ervan bewust dat je omgeving zich waarschijnlijk ook machteloos voelt. Vraag hen niet om oplossingen maar om steun.
  5. Zorg voor positief ingestelde mensen om je heen.
  6. Zorg heel goed voor je fysieke gezondheid! Sport, eet gezond, en neem tijd voor jezelf.
  7. Maak met je leidinggevende een passend plan over je werktijden, zodat je bijvoorbeeld naar de mediator kunt, je kinderen naar school kunt brengen.
  8. Vraag hulp! Bijvoorbeeld aan andere ouders voor het ophalen van je kind(eren).
  9. Wanneer je wordt overmand door emoties tijdens je werk, zorg er dan voor dat je een pauze neemt om tot rust te komen.
  10. Heb geen, of zo min mogelijk contact met je ex-partner gedurende je werkdag.

Tips voor de werkgever:

 

Wat kun je doen als werkgever, wanneer je medewerker in scheiding ligt?

Door de ervaren stress en chaos die ontstaat door relatieproblemen en een (mogelijke) scheiding, is een medewerker minder goed in staat op het werk te presteren. Onderzoek wijst uit dat;

  • medewerkers in scheiding het Nederlands bedrijfsleven een half miljard per jaar kosten;
  • een medewerker in scheiding dubbel zoveel verzuimt als een andere werknemer.

 

  1. Ken je medewerker. Weet wat er speelt, ook thuis, zodat je op tijd kunt ondersteunen.
  2. Luister naar je medewerker, erken de (emotionele) situatie, maar ga niet te ver mee in de emoties van de medewerker. Zorg dat je een helikopter blik houdt.
  3. Help de medewerker tijd en werk te structureren.
  4. Stimuleer je medewerker goed voor zichzelf te zorgen, bijvoorbeeld bewegen, gezond eten.
  5. Maak een passend plan voor werktijden, zodat je medewerker bijvoorbeeld naar de mediator kan.
  6. Bied je medewerker ondersteuning bij het emotionele proces van de scheiding al dan niet door middel van het inschakelen van een coach, zodat de medewerker in balans blijft en stress leert terugbrengen.
  7. Ook wanneer een medewerker geen behoefte heeft aan begeleiding, kunnen heftige emoties aanwezig zijn. Ben je daarvan bewust en vraag af en toe hoe het gaat.

Scheiden is erg stressvol en zorgt voor onzekerheid

Brechje: “Scheiden staat op 2e plaats van de meest stressvolle momenten uit ons leven. Door de ervaren stress en chaos die ontstaat door een scheiding, maak je je meer zorgen, slaap je vaak slechter, kun je je moeilijker concentreren, weet je het soms gewoon allemaal niet meer. Er zijn veel onzekerheden over financiën, de eventuele zorg voor de kinderen, je woonsituatie, en vaak ook over je werk; moet je meer of juist minder gaan werken, kun je dezelfde uren blijven werken, wat vertel je wel en wat juist niet? Dat je deze onzekerheid voelt is heel normaal, en het goede nieuws is dat het ook weer voorbijgaat.”
 
“Doordat ik zelf een scheiding heb doorstaan, terwijl ik voor een gezin moest zorgen en tevens een verantwoordelijke baan had, weet ik wat er komt kijken om op de been te blijven, en alles in goede banen te leiden, terwijl je je verschrikkelijk voelt door de scheiding. Vanuit deze ervaring, en wens om langdurige en conflict scheidingen te voorkomen, ben ik coach geworden, en heb mij gespecialiseerd in scheidingssituaties”.  

​Handige links