Relatieproblemen en je werk

Ervaringen en praktische tips voor medewerkers en werkgevers

Als je relatie niet lekker loopt, ben je soms blij dat je op je werk even jezelf kunt zijn. Even weg van de situatie thuis. De 1 vlucht in zijn of haar werk. De ander kan de problemen niet thuis laten en neemt ze mee naar het werk.

Relatieproblemen hebben vaak invloed op je werk. Je presteert slechter, meld je sneller of vaker ziek en collega’s merken dat er iets aan de hand is.

10 jaar geleden vertelde ik tijdens een vergadering aan mijn collega’s dat ik thuis relatieproblemen had en dat ik ging scheiden. Er viel letterlijk een last van mijn schouders. De vergadering werd stil gelegd en er was aandacht voor mij. Naast steun in de vorm van koffie, een schouder en zakdoekjes werden er ook meteen duidelijke acties ondernomen:

  • Vergaderingen waar ik bij moest zijn, begonnen pas na 9.30 uur. Zo kon ik altijd zelf mijn kinderen naar school brengen.
  • Een collega wandelde dagelijks met mij in de lunchpauze. Hierdoor kon ik als ik behoefte had mijn verdriet kwijt.
  • Evenementen in de avond werden gehouden op de avonden dat de kinderen bij hun vader waren, waardoor ik gewoon bij alle activiteiten aanwezig kon zijn.
  • 1 keer per maand bezocht ik de bedrijfsarts. Ik noemde ze mijn ’trap onder mijn achterste gesprekken’. Even 1 op 1 doornemen hoe alles gaat en tips krijgen.

Ik ben echt blij dat ik bij Pro Life werk. Ik ben mijn collega’s en manager nog steeds dankbaar voor hun steun. Ik heb me geen dag ziek gemeld. Kon er altijd zijn voor mijn kinderen. En voelde mij in een vertrouwde omgeving op kantoor.

Niet iedereen heeft dit geluk. Durf maar eens met je problemen openlijk naar je collega’s te gaan. En toch raad ik het iedereen aan. Vraag hulp of begrip. Als je collega’s weten waar jij tegen aanloopt dan zijn ze sneller bereid je te helpen of begrip te tonen.

- Nicole Bolweg, communicatieadviseur Pro Life

Wat vindt de expert?

Brechje van Geenen is expert op gebied van scheiden (relatieproblemen) op de werkvloer. Ze heeft zelf een scheiding doorstaan, is een allround HR-expert en gespecialiseerd in het coachen van mensen in een ‘afscheidssituatie’.

Brechje: “Scheiden staat op 2e plaats van de meest stressvolle momenten uit ons leven. Door de ervaren stress en chaos die ontstaat door een scheiding, maak je je meer zorgen, slaap je vaak slechter, kun je je moeilijker concentreren, weet je het soms gewoon allemaal niet meer. Er zijn veel onzekerheden over financiën, de eventuele zorg voor de kinderen, je woonsituatie, en vaak ook over je werk; moet je meer of juist minder gaan werken, kun je dezelfde uren blijven werken, wat vertel je wel en wat juist niet? Dat je deze onzekerheid voelt is heel normaal, en het goede nieuws is dat het ook weer voorbijgaat.”

“Doordat ik zelf een scheiding heb doorstaan, terwijl ik voor een gezin moest zorgen en tevens een verantwoordelijke baan had, weet ik wat er komt kijken om op de been te blijven, en alles in goede banen te leiden, terwijl je je verschrikkelijk voelt door de scheiding. Vanuit deze ervaring, en wens om langdurige en conflict scheidingen te voorkomen, ben ik coach geworden, en heb mij gespecialiseerd in scheidingssituaties”.

Ter ondersteuning voor medewerkers met relatieproblemen of in scheiding heeft Brechje tips hoe om te gaan met emoties en werk. Werkgevers en leidinggevenden kunnen deze tips gebruiken in gesprekken met collega’s met relatieproblemen of in scheidingssituaties.

Tips voor de medewerker:

  1. Vertel je manager, in niet teveel details, over je privé-situatie.
  2. Structureer je tijd zowel op je werk als thuis.
  3. Praat met vrienden en familie, en schrijf je gedachten en gevoelens op om de situatie sneller te verwerken.
  4. Wees je ervan bewust dat je omgeving zich waarschijnlijk ook machteloos voelt. Vraag hen niet om oplossingen maar om steun.
  5. Zorg voor positief ingestelde mensen om je heen.
  6. Zorg heel goed voor je fysieke gezondheid! Sport, eet gezond, en neem tijd voor jezelf.
  7. Maak met je leidinggevende een passend plan over je werktijden, zodat je bijvoorbeeld naar de mediator kunt, je kinderen naar school kunt brengen.
  8. Vraag hulp! Bijvoorbeeld aan andere ouders voor het ophalen van je kind(eren).
  9. Wanneer je wordt overmand door emoties tijdens je werk, zorg er dan voor dat je een pauze neemt om tot rust te komen.
  10. Heb geen, of zo min mogelijk contact met je ex-partner gedurende je werkdag.

Tips voor de werkgever:

Wat kun je doen als werkgever, wanneer je medewerker in scheiding ligt?

Door de ervaren stress en chaos die ontstaat door relatieproblemen en een (mogelijke) scheiding, is een medewerker minder goed in staat op het werk te presteren. Onderzoek wijst uit dat;

  • medewerkers in scheiding het Nederlands bedrijfsleven een half miljard per jaar kosten;
  • een medewerker in scheiding dubbel zoveel verzuimt als een andere werknemer.

 

  1. Ken je medewerker. Weet wat er speelt, ook thuis, zodat je op tijd kunt ondersteunen.
  2. Luister naar je medewerker, erken de (emotionele) situatie, maar ga niet te ver mee in de emoties van de medewerker. Zorg dat je een helikopter blik houdt.
  3. Help de medewerker tijd en werk te structureren.
  4. Stimuleer je medewerker goed voor zichzelf te zorgen, bijvoorbeeld bewegen, gezond eten.
  5. Maak een passend plan voor werktijden, zodat je medewerker bijvoorbeeld naar de mediator kan.
  6. Bied je medewerker ondersteuning bij het emotionele proces van de scheiding al dan niet door middel van het inschakelen van een coach, zodat de medewerker in balans blijft en stress leert terugbrengen.
  7. Ook wanneer een medewerker geen behoefte heeft aan begeleiding, kunnen heftige emoties aanwezig zijn. Ben je daarvan bewust en vraag af en toe hoe het gaat.

​Handige links